رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمانمنطقه آزاد انزلی با اشاره به نگاه عمیق استاندار گیلان و با حمایتهایی که از این منطقه دارد، گفت: مشکلات در مسیر توسعه این منطقه را میتوان در سطح ملی و هیات وزیران دنبال کرد چرا که این منطقه آزاد شاخص تراز صادرات استان را مثبت کرده و با سه برابر رشد به ۲۶۶ درصد رسانده است.
مصطفی طاعتی مقدم در جمع خبرنگاران تاکید کرد: باوجود تمایل تجار و بازرگانان به استفاده از بنادر نسل قدیم و درحالیکه شاخص این بنادر منفی بوده بندر کاسپین توانسته شاخص مثبتی داشته باشد.
وی در خصوص تراز تجاری منطقه آزاد انزلی نیز گفت: منطقه آزاد چابهار با احداث پتروشیمی نگین مکران طی سالهای آینده میتواند ۲ میلیون دلار صادرات داشته باشد درحالیکه منطقه آزاد انزلی ۲ شهرک صنعتی کوچک در ۱۳۰ هکتار دارد که بسیاری از صنایع مستقر در این شهرکهای صنعتی حاضر نشدند زیر مجموعه منطقه آزاد انزلی قرار گیرند؛ اعلام تراز تجاری نیاز به دقت بیشتری دارد.
طاعتی مقدم با بیان اینکه توسعهای که در منطقه آزاد انزلی اتفاق افتاده را توسعهای انتزاعی و اقتضایی میتوان نامگذاری کرد، گفت: انتزاعی به این واسطه که بعد از گذشت سالها بسیاری از مشکلات همچنان به قوت خود باقی هستند.
رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمانمنطقه آزاد انزلی افزود: در توسعه اقتضائی نیز مدیران و برنامه ریزان دیدگاه آمایشی به منطقه آزاد انزلی نداشتند.
وی تصریح کرد: در کشور کریدور شمال- جنوب مطرح است و ظرفیت بنادر انزلی و کاسپین در مجموع با اجرای طرح توسعه ای به ۲۰ میلیون تن کالا میرسد و ریل در بهترین حالت میتواند چهار میلیون تن کالا را جابجا کند و جاده و زیر ساخت اولیه برای موضوعی که سالها برای آن تلاش می کنیم وجود ندارد.
طاعتی مقدم گفت: توسعه شهر رشت، بندر کاسپین و منطقه آزاد نیاز به احداث زیرساختهای جادهایی دارد برای ساخت این جاده به ۴۰ همت اعتبار نیاز است، اگر این مطالبه همگانی شود میتوان این مشکلات را حل کرد بنابراین باید نگاه آمایشی در منطقه آزاد انزلی و استان گیلان شکل گیرد.
وی تصریح کرد: هم اینک منطقه آزاد انزلی وارث یک مجموعهای است که باید برای بهتر شدن آن چارهاندیشی کند در این راستا طرح بندر رویا تهیه شده است، این طرح از ورودی طالب آباد تا انتهای بزرگراه چهاربانده منطقه آزاد انزلی یک منظر شهری فاخر درخور استان با بهرهگیری از تیمهایی مجرب ایجاد خواهد کرد؛ این کار در حال انجام است و بزودی مشکل ترافیک در محدوده منطقه آزاد انزلی حل خواهد شد و در یک برنامه زمانبندی شده منطقه آزاد انزلی به استانداردهای گردشگری روز نزدیک میشود.
مدیر عامل منطقه آزاد انزلی به مشکلاتی که از مدیران گذشته به میراث مانده نیز اشاره کرد و افزود: عدهای که در روزهای نخست ایجاد منطقه آزاد انزلی را امری محال میپنداشتند موجب شدند منطقه آزاد انزلی در این شرایط قرار گیرد. تغییرات مداوم، سیاسی بازیها و افراد مختلفی که هیچ سنخیت و دغدغهای برای این استان نداشتند موجب بروز این مشکلات شدند.
طاعتی مقدم افزود: برخی از مدیرانی که در منطقه آزاد انزلی سمتی برعهده گرفتند از آن پلهای ساختند برای دستیابی به موقعیتهای بالاتر، این موارد نیاز به چارهاندیشی دارد.
وی تصریح کرد: از رسانههایی که دغدغه توسعه استان را دارند میخواهیم برنامههای توسعه گیلان را در منطقه آزاد و گیلان دنبال کرده و به ارتقای این منطقه کمک کنند، این دغدغهمندی در استان باید ساماندهی و از فرصتها استفاده شود.
رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمانمنطقه آزاد انزلی در ادامه با بیان اینکه اطلاع رسانیهای سازمان منطقه آزاد انزلی باید منطبق بر آمار و ارقام واقعی باشد، گفت: مزیت منطقه آزاد انزلی قرار گرفتن در دروازه اوراسیاست باید از این ظرفیتها بهره لازم را گرفت.
وی درمورد مشکلات زیرساختی در بخش حمل و نقلی نیز گفت: با اتصال ریل به این منطقه تعداد واگنهایی که کالا را از این بندر حابجا میکند به ۳۱ واگن رسیده است درحالی که خط آهن رشت-کاسپین از ایستگاه خمام برعکس وارد منطقه آزاد انزلی میشود.
این مقام مسئول در گیلان تاکید کرد: باید مطالبهگر باشیم تا هفت هزار میلیارد ریال اعتباری که برای تکمیل خطوط نیاز است اختصاص یابد. پروژه زمانی کامل خواهد بود که ایستگاه آن ساخته شود از رسانه ها میخواهیم نقصها را بیان کنند تا ما مشکلات موجود را پیگیری کنیم.
طاعتی مقدم یکی از ابهامات درخصوص منطقه آزاد انزلی را عدم احداث اسکله جدید در بندر کاسپین از سال ۹۸ تاکنون دانست و گفت: منطقه آزاد انزلی و بندر کاسپین به رغم همه مشکلات موجود و ممنوعیت صدور غله از روسیه تنها بندر شمال کشور بود که در تخلیه و بارگیری رشد داشت و آمار این افزایش در سامانه گمرک ثبت شده است.
منبع:ایرنا











