×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

پیشنهاد مطالعه:

امروز : پنج شنبه, ۸ آبان , ۱۴۰۴  .::.   برابر با : Thursday, 30 October , 2025  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
رئیس اتاق بازرگانی گیلان: فرصت‌های طلایی اوراسیا، مغفول مانده

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گیلان گفت: روابط تجاری ایران با کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا در سال‌های اخیر دستخوش تحولات چشمگیری شده است اما با وجود این دستاوردها هنوز سهم ایران از بازار گسترده ۱۸۳ میلیون نفری اوراسیا اندک و حاشیه‌ای است.

سامان نظری اظهار کرد: با وجود آنکه افزایش قابل توجه صادرات و کاهش واردات، بهبود تراز تجاری را به همراه داشته اما این دستاوردها با چالش‌های مهمی نیز همراه بوده و افزایش سهم ایران از بازار این اتحادیه مستلزم توجه و برنامه‌ریزی دقیق است.

وی تصریح کرد: صادرات ایران به کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا از ۱.۱ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۰ به بیش از ۲ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۳ رسیده که نشان‌دهنده رشد ۸۲ درصدی و بیانگر پتانسیل بالای بازار اوراسیا برای کالاهای ایرانی است.

وی اضافه کرد : کاهش ۱۱.۷ درصدی واردات ایران از این کشورها که از رقم ۱.۷ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۰ به ۱.۵ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۳ رسیده منجر به بهبود قابل‌ملاحظه تراز تجاری ایران با اعضای این اتحادیه شده است.

نظری تاکید کرد: با وجود این دستاوردها همچنان سهم ما از بازار گسترده ۱۸۳ میلیون نفری اوراسیا حاشیه‌ای است چنانکه ارزش صادرات ایران به این پنج کشور بیش از ۲ میلیارد دلار بوده که تنها ۰.۶ درصد از مجموع واردات ۳۲۶ میلیارد دلاری اعضای این اتحادیه را تشکیل می‌دهد.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گیلان افزود: این آمار نشان‌ دهنده پتانسیل عظیم و فرصت‌های محقق نشده برای افزایش حضور کالاها و خدمات ایرانی در این بازار است. همچنین، سهم ۰.۳ درصدی ایران از ظرفیت تأمین‌کنندگی ۴۹۴ میلیارد دلاری اتحادیه نیز خود دلیلی دیگر بر جایگاه حاشیه‌ای ایران در زنجیره تأمین این منطقه است.

وی از چالش‌های اساسی در توسعه روابط تجاری ایران با اتحادیه اوراسیا را عدم توازن در روابط با اعضای این کشورها عنوان کرد و گفت: وابستگی بسیار زیاد به روسیه در بخش صادرات و واردات و همکاری کمرنگ با سایر اعضا به‌ویژه بلاروس و قرقیزستان خود نمایانگر موازنه تجاری بسیار مثبت اما نامتقارن است.

نظری تصریح کرد: فدراسیون روسیه با واردات ۱.۱۲ میلیارد دلاری و صادرات ۱.۳ میلیارد دلاری، مهمترین شریک تجاری ایران در این اتحادیه است. پس از روسیه به ترتیب ارمنستان، قزاقستان، قرقیزستان و بلاروس در رتبه‌های بعدی قرار دارند. با علم به نقش راهبردی و گستره بازار روسیه وابستگی زیاد به این کشور، ریسک‌هایی را برای اقتصاد ایران به همراه دارد و تنوع بخشیدن به شرکای تجاری در این اتحادیه از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی در مجموع موفقیت ایران در افزایش صادرات و ایجاد مازاد تجاری قابل توجه با اتحادیه اقتصادی اوراسیا را دستاورد مهمی دانست که نشان‌دهنده اثربخشی ضمنی توافق‌ها و پتانسیل بازار اوراسیا برای کالاهای ایرانی است.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گیلان اظهار کرد: چالش‌های عمده ایران در این حوزه حاشیه‌ای بودن کلی حضور ایران در بازارهای اوراسیا و عدم توسعه روابط متوازن با سایر اعضای قدرتمند و همسایه این اتحادیه در کنار تداوم حفظ و نفوذ در بازار روسیه است که همچنان پابرجاست.

وی یادآوری کرد: برای رفع این چالش‌ها لازم است با برنامه‌ریزی راهبردی و هدفمند، زمینه‌های افزایش سهم ایران از بازار اوراسیا و تنوع بخشیدن به شرکای تجاری در این اتحادیه فراهم شود.
منبع:ایرنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.