تنها چند ساعت از اعلام نتایج قرعهکشی ایرانخودرو نمیگذرد که آگهیهای فروش حوالههای خودروها آغاز شده است و خودروی ریرا بهعنوان نوبرانه ایرانخودرو در این طرح با سود ۲۵۰ تا ۳۵۰ میلیون تومانی در پلتفرمهای فروش خودرو در حال خرید و فروش است؛ البته این اولین بار نیست که چند ساعت بعد از اعلام نتایج قرعهکشی خودروسازان حوالهها با قیمتهای نجومی سر از بازار سیاه درمیآورد و دلال در لحظه میتواند سرمایهای را که در این قرعهکشی سپردهگذاری کرده است، ظرف چند روز به سود چندبرابری برساند اما همچنان دست مصرفکننده واقعی خالی می ماند و در نهایت برای رفع نیاز خود راهی بازار آزاد می شود
بهراستی برنده واقعی طرحهای فروش خودرو در ایران چهکسانی هستند؟
آمارها نشان میدهد؛ در طرح اخیر در مجموع ۳ میلیون و ۲۸۸ هزار و ۹۶۴ نفر برای شرکت در قرعهکشی در سایت ایرانخودرو ثبت سفارش کردند اما براساس ظرفیتی که این شرکت با توجه به برنامه تولید یکساله خود اعلام کرده بود، در نهایت به ۱۱۷ هزار و ۲۰۰ متقاضی ثبتنامشده در همه طرحهای مادران، عادی و خودروهای فرسوده خودرو اختصاص پیدا کرد.
سود ۲.۵برابری دلالها نسبت به صنعتگران خودرو
در واقع از مجموع متقاضیانی که برای شرکت در قرعهکشی پول در حسابهای خود بلوکه کرده بودند، در نهایت ۴درصد با فیش خرید خودرو دست پر از بختآزمایی بیرون آمدند و ۹۶درصد از متقاضیان نتوانستند از مزیت خودروهای با قیمت کارخانه بهرهمند شوند.
جذابیت قیمتی مهمترین و شاید اولین انگیزه برای ثبتنام در طرحهای پیشفروش خودروسازان است اما اگر از همین نقطه بخواهیم به پرسش مطرحشده در ابتدای گزارش پاسخ دهیم که “چهکسانی برنده واقعی ثبتنام ایرانخودرو هستند؟”، پاسخ کمی روشن میشود؛ تفاوت قیمت خودروهای کارخانه و بازار بیش از همه برای کسانی سود دارد و آنها را مجاب به ثبتنام و بلوکه کردن پول در حساب میکند که روی بازگشت سرمایه خود از بازار حساب باز کردهاند و بهسبب نقدینگی بالا امکان ثبتنام همزمان با استفاده از چند کد ملی را دارند تا با این روش شانس برنده شدن خود در قرعهکشی را افزایش دهند.
بررسی جدول قیمتهای خودرو براساس دستهبندی قیمت مصوب (کارخانه) و قیمت بازار هم مهرتأییدی بر این ادعا است؛ اختلاف قیمت بعضاً ۴۰۰ میلیون تومانی بین قیمت یک خودرو از کارخانه تا بازار، چهکسانی جز سوداگران و دلالان را بهسمت این بختآزمایی بزرگ میکشاند؟
سودآوری دلالی در این بازار تا جایی بوده است که بررسی صورتهای مالی خودروسازان داخلی گاهی حاکی از سود چندبرابری دلالها نسبت به کل درآمد خودروسازان می باشد، و حال سوال اینجاست که چرا با وجود تمامی این حقایق و واقعیتهای غیر قابل انتقال این روند غلط همچنان ادامه دارد .











